Grunden till färganalys och färglära går tillbaka långt i tiden. Redan på 1800-talet skapade Albert Henry Munsell ”the Munsell Color system” som graderade och delade in färg i olika dimensioner för att underlätta användning.
Målaren Johannes Itten, lärare på anrika Bauhausskolan i Weimar utvecklade ett färghjul på 1920-talet. Han såg hur studenternas färgval kompletterade olika landskap olika bra. Genom att skilja gul- och blåbaserade färger samt därefter dela in i klara och dämpade toner blev färghjulet en bra hjälp och vägledning.
Den amerikanska konstnären Robert C. Dorr (1905–1979) intresserade sig för hur människor såg olika ut i olika färger. Han märkte även vilken positiv effekt det blev att använda samma underton på färg – antingen blå eller gul – vid porträttmålning. Dorr tog fram ”the Color Key System” med färgpaletter baserade antingen varma eller kalla undertoner. Dorr arbetade även som konsult i Hollywood, och guidade kring vilka färger som skulle göra skådespelarna vackrare eller glåmigare.
Färgkonsulten Carole Jackson tog världen med storm på 80-talet med boken “Color Me Beautiful”. Boken delar in individer i fyra färgkategorier – vår, sommar, höst och vinter – baserat på hudton, hår- och ögonfärg. Varje kategori har en egen färgpalett för att förenkla och göra det tillgängligt att definiera årstidstillhörighet och veta sina färger.
På 80-talet släppte även Suzanne Caygill boken “Color: The Essence of You”. Boken ger en detaljerad och nyanserad approach till färganalys med fokus på färgers psykologiska och spirituella aspekter. Caygills system har olika sub-årstider och fokuserar på att förstå hur färger harmonierar.
- Nyckeln till “Vår” är klarhet
- Nyckeln till “Sommar” är förändring/mutation
- Nyckeln till “Höst” är betoning
- Nyckeln till ”Vinter” är kontrast
Läs mer om färganalys här.