3 tips för att komma igång med träningen (och sig motiverad!)

Behöver du tips för att komma igång med träningen? MSR bjuder på 3 tips som verkligen FUNKAR – plus knepen för att hålla träningsmotivationen uppe!

Belöna dig själv

Visst, en bättre hälsa på lång sikt är en grym belöning – men vårt psyke funkar oftast så att vi behöver märka av en belöning direkt för att bli motiverade att göra något. Detta inkluderar såklart träningen! Bestäm att du efter varje träningspass får unna dig en extra lyxig smoothie, se ett avsnitt av en riktigt spännande serie, köpa hem en god mörk choklad eller fräscha upp hemmet med snittblommor. Ja, det förtjänar du!

Läs också: ”Denice Mobergs 3 bästa övningar för ryggen”

Dra igång en motivationstävling med en vän

Teama ihop dig med en vän som också behöver en motivationskick för att komma igång med träningen. Sätt ihop ett poängschema tillsammans. Bestäm ett antal träningspass ni ska komma iväg på i veckan, exempelvis två. För varje träningspass som inte blir av får ni 10 poäng. Den som har minst poäng när en månad har gått ska bli bjuden av den andre på middag!

Tackla det som hindrar dig

Fundera på vad det är som oftast hindrar dig från att komma iväg till träningen. Genom att sätta fingret på problemen kan du komma på sätt att komma runt dem. Jobbar du för sent för att kunna träna efter jobbet? Träna på morgonen eller på lunchrasten istället! Är du för trött för att kliva upp tidigare på morgonen? Bestäm att söndagar är din träningsdag! Tycker du inte om att träna bland folk? Gör inte det då, du behöver ju inte gå till gymmet för att träna!

Vill du ha fler tips? Missa inte att läsa Ellen ”Fitspooration” Färnströms 6 bästa tips för att hålla träningsmotivationen uppe! Du hittar dem här!

Denice Mobergs 3 bästa övningar för ryggen!

ovningar ryggen

Träningsglädje, inspiration och ett hälsosamt tänk sammanfattar Denice Mobergs framgång på Instagram. Här delar hon med sig av sina bästa övningar för ryggen!

Hej Denice, du har hela 156 000 följare på ditt instagramkonto @deniceemoberg. Vad tror du är det som gör att du inspirerar så många människor?
– Mitt konto är jag, min vardag och min livsstil där ingenting är upplagt för att få mer likes. Jag älskar det jag gör, speciellt när jag vet att jag omedvetet hjälper andra samtidigt. Min positiva inställning till träning och hälsa smittar förhoppningsvis av sig till andra och gör att de blir inspirerade att nå sina mål när det känns som jobbigast!

Vad är hälsa för dig?
– Det börjar inifrån. Jag tror att oavsett om du äter nyttigt och tränar sju dagar i veckan behöver det inte vara hälsosamt för dig om du känner att det är ett ångestframkallande måste. Många blir stressade av bilder på sociala medier och hur andra lever sina liv och offrar allt för att göra likadant. Det är inte hälsosamt. Du måste göra val i livet som du mår bra av och som fungerar långsiktigt. Det är alltså helt okej att unna dig en chokladbit och vila när du känner för det utan att få dåligt samvete.

Hur tränar du helst själv?
– Jag älskar att springa ute. Då kan jag stanna när jag vill i mina intervaller och lyssna på musik utan att bli avbruten. Annars varierar jag gärna träningen med vänner eftersom det är ett roligt sätt att umgås på!

Till sist – vilket är ditt bästa tips för att få in träningen i vardagen?
– Ha framförhållning och anpassa din träning efter dagarna. Om du måste kliva upp tidigare än vanligt för att hinna, gör det! I början och efter uppehåll är det jobbigast, men gör du någonting ofta blir det en vana. Så mitt tips är att du ska vara stolt över de gånger du tar dig i kragen och tränar, men tillåt dig inte att ha dåligt samvete för de gånger du inte orkar. Det absolut viktigaste är att du inte ger upp och slutar helt. Ge det tid, till slut kommer det automatiskt!

 

DENICE MOBERGS 3 BÄSTA ÖVNINGAR FÖR RYGGEN

MARKLYFT
– Den här övningen aktiverar flera muskler och gynnar din muskeltillväxt i allmänhet.
Gör såhär: Stå axelbrett med fötter och armar. Lägg stången nedanför fötterna och greppa tag stången med ena handflatan utåt och andra handen inåt för bästa grepp. Böj knäna och lyft upp stången med rak rygg och bröstet utåt utan att svanka. Lägg kroppsvikten på hälarna och inte tårna. Stången ska vara nära smalbenen och i toppläget ska du stå upprätt med hela kroppen. I den excentriska rörelsen tillbaka gäller det att spänna bålen och fortsätta ha ryggen rakt hela vägen ner till golvet.

LATSDRAG
– Den här övningen gör jag alltid på mina ryggpass, ibland kombinerat med chins.
Gör såhär: Greppa tag om stången lite bredare än axlarna så att överkroppen bildar ett V. Dra stången mot ditt bröst och försök att inte svinga bakåt med kroppen. Jag rekommenderar att inte låta axlarna följa med rörelsen för mycket, utan ha dem stilla för bästa kontakt i latsen.

SITTANDE RODD MED BRETT OCH SMALT GREPP
– Det här är också en övning jag alltid gör på mina ryggpass.
Gör såhär: Ha rak rygg. Tänk på att trycka ut bröstet och bak med axlarna så gott du kan när du drar vikten mot dig. I den excentriska fasen tillbaka ska du hålla emot vikten och inte följa med för mycket med överkroppen.

SPANA IN DENICES INSTAGRAMKONTO HÄR!

Hugo Rosas utbildar sig till PT: ”Jag kommer köra 100% funktionell träning & crossfitinspirerat”

hugo-rosas-pt

Att Hugo Rosas har lyckats med sin träning har nog ingen missat, nu är han redo att träna andra som vill nå sin toppform! Vill du köra maskiner finns det bättre PT’s menar Hugo som kommer gå all in med funktionell träning och självklart är den crossfitinspirerad!

Vill du träna med Hugo? Så här skriver han i bloggen:

"En annan sak: är att det är klart att jag ska utbilda mig till personlig tränare efter sommaren och jag gör utbildningen hos Eleiko som anses ha den absolut bästa PT- skolan på marknaden. Den 9:e oktober för att vara exakt, sedan skall jag ta lite andra utbildningar under sommaren för att bli så komplett som möjligt. Med andra ord kommer jag börja ta emot klienter i slutet på oktober.

Eftersom jag har mina prylar så kommer jag inte ta in hur många klienter som helst. Jag kommer nog ha ett tiotal personer som jag istället väljer att lägga ett stort engagemang och fokus på. Under veckorna/månaderna man kör hos mig tänkte jag även att det ingår träningskläder och kosttillskott. Kläderna får man självklart behålla efteråt.

Jag kommer till 100% köra funktionell träning och crossfitinspirerat, allt anpassat efter klientens behov. Så är man intresserad av att dra i maskiner finns det nog andra PT’s som är bättre lämpade. Skulle du vilja kör tillsammans med mig? Dra då gärna ett mail till mig och berätta om dig själv, din bakgrund och varför vi skall köra ihop. Hugo@myshowroom.se".

Hela inlägget hittar du här: PT Utbildning ››

Få VIP till bloggmässa om hälsa & träning!

bloggmassa-traning

Du som bloggar om hälsa och träning på Myshowroom.se och Myfitbody.se får VIP till bloggmässa i Malmö nu i april! Här är din inbjudan!

Få VIP till Träning & Hälsa Bloggmässa i Malmö!
När: 18/4 kl. 13:00-16:00
Var: Slagthuset – Malmö

Mer info, se inbjudan nedan!

VIP till dig som gillar träning och hälsa och bloggar på Myshowroom.se & Myfitbody.se!

MSR_Inbjudan1

Fanny Magnusson: ”Fitness VS Inte Fitness”

515fanny

Veckans MEST LÄSTA blogginlägg är Fanny Magnussons, så här skriver hon i sin blogg:

"En sak jag har funderat på länge: vad är det för skillnad att lägga ut lättklädda bilder på sociala medier om man är såkallad ”fitness” ett träningsfreak som är intresserad av allt som innebär träning och hälsa, eller om man är lättklädd och inte är ett dugg intresserad av något sånt?

I dagens samhälle är det tydligen mer okej att ta lättklädda bilder och lägga ut på sociala medier som tex Facebook, bloggar, Instagram osv så länge man tränar. Så länge man lägger till en kort text som är relaterad till träning tex: ”Ett grymt benpass idag, dags att sova. Godnatt!” så står man i stringtrosor bakifrån och posar snyggt i spegeln. Men hade däremot någon som inte tränar lagt upp en exakt likadan bild och skrivit ”Dags att sova, godnatt!” så hade det varit tabu. Personen i fråga hade förmodligen också fått kommentarer som ”klä på dig slampa, orre, hora osv” också. För att lägga upp bilder naket är inte okej så länge du inte gör squats, håller i en shaker eller hänger på gymmet."

LÄS HELA INLÄGGET & SE VAD LÄSARNA TYCKER HÄR ››

Andrea Clausen: ”Sprang min pojkväns fotbollslag 3 rundor i skogen skulle jag springa 4”

Andrea Clausen

Andrea Clausen är en av Myshowrooms veteraner, i bloggen får du följa med henne bland hennes intressen inom träning, mode och inredning. Läs Myshowrooms intervju med Andrea!

Om Andrea Clausen

Ålder: 21 år
Bor: Helsingborg
Partner: Dennis Stojanovic Fredin.

Hej Andrea! Hur är läget med dig?

– Det är grymt bra, som vanligt! Dumt att klaga tycker jag.

Vad gör du om dagarna?

– Jobbar för tillfället som servitris och bartender på en av Helsingborgs finaste restauranger. Sen pluggar jag även till inredningskonsult och arkitekt.

Vad har du för intressen?

– Det är mycket som intresserar mig! Men mest mode, inredning och träning. Sen mat och godsaker är ju kul också.

andrea-3

Hur tränar du helst just nu?

– Just nu tränar jag helst högintensiv träning, helst ingen vila typ! Metoden Tabata är till grym hjälp där!

Hur stor del är kosten i din träning?

– Jag tycker inte att kosten och min träning hänger ihop på det sättet. Jag äter jättemycket, men så mycket som jag tränar ibland så skulle jag nog behöva äta ännu mer! Men jag äter precis vad jag vill, när jag vill och det mår jag bäst av!

Vad har du för mål med träningen?

– Bra fråga, har ställt den till mig själv några gånger också. Jag vet faktiskt inte, jag tränar mest för att det utsöndrar så många lyckohormoner hos mig!

andrea-1

Du började träna på allvar för 1,5 år sen, vad var det som fick dig att komma igång?

– Jag bodde då i Tyskland med min pojkvän och hade nog för mycket fritid vilket gjorde att jag började hänga mer och mer på gymmet. Sen triggade allt igång mig till nya utmaningar med träningen. Sprang min pojkvän och hans fotbollslag 3 rundor i skogen så skulle jag springa 4, och sen dagen efter det ville jag ju slå det med att springa 5. Sen satte jag upp nya utmaningar till mig själv som hela tiden var så roliga att klara av! Jag behövde ju något att brinna för till 100 %, och jag är glad att träningen blev den grejen.

Hur svårt var det för dig att komma igång med din träning?

– Det var inte speciellt svårt med tanke på att det inte var något jag tvingade mig till att göra, utan jag ville verkligen var på gymmet för att jag kände att det var roligt och det fick mig att må lite extra bra! Så fort något blir framkrystat så funkar det inte, man måste själv ha viljan! Jag kände ganska snabbt att jag mådde sämre de dagarna jag inte tränade, huvudvärk, allmänt seg och så vilket också gjorde det enkelt att hålla kvar vid träningsrutinerna.

Vad har du för tips till andra som känner att det är dags men kanske inte har kommit igång med sin träning?

– Träning GER så mycket, inte bara lyckovibbar till din kropp och ditt humör. Det ger dig en snygg och stark kropp, du mår bra både på utsidan och insidan och det får dig att aldrig ge upp. Träning ger dig alltid en chans för belöning, har du kämpat hårt får du belöning. Och svettas… Finns det något härligare?

Följ Andrea i bloggen här på Myshowroom: andreaclausen.myshowroom.se ››

Tvillingarna Vanessa och Vendela: ”Kunskap är makt”

w-laukkanens-intervju

Tvillingarna Laukkanens, Vanessa och Vendela, driver tvillingbloggen Wlaukkanens tillsammans på Myshowroom, här berättar de om resorna, träningen och framtidsplanerna om jobb utomlands.

Tvillingarna Vanessa och Vendela

Ålder: 16 år
Bor: Trosa
Gör om dagarna: Går första året på Östra Reals gymnasium
Blogg: wlaukkanens.myshowroom.se ››

Hej på er! Berätta, vad handlar er blogg om?

– Om allt möjligt! Vår vardag, våra resor, träning, shopping, tips på en massa olika saker och våra personliga åsikter.

Hur kommer det sig att ni har valt att blogga tillsammans?

– Vi tänkte att två tvillingar som bloggar tillsammans inte är så vanligt, vilket kan vara kul för läsarna. Att ha en blogg tillsammans gör det också mycket roligare och enklare att hålla upp en bra uppdatering, vilket vi tycker är väldigt viktigt när man har en blogg!

Vilka ska inte missa er blogg?

– De som vill läsa en positiv blogg som riktar in sig på flera olika ämnen. När man lämnar vår blogg ska man känna sig glad och peppad, inte deppig.

laukkanens

Hur skulle ni beskriva varandra som personer?

– Vendela är envis, principfast, gillar inte orättvisa, ödmjuk, världsförändrare, tålmodig, empatisk, givmild, eftertänksam och mörkrädd.

– Vanessa är mörkrädd, grubblande, principfast, rakt på sak, empatisk, påhittig, omtänksam, har fobi mot baciller, rolig och givmild.

Att vara tvillingar – berätta, hur är det?

– Den här frågan får vi väldigt ofta och vi vet ju inte hur det är att inte vara tvillingar, eftersom vi alltid har haft varandra. Men det kan liknas vid att ha sin bästa vän med sig överallt, fast ett snäpp ännu bättre – vi vet att vi aldrig skulle svika varandra.

Bästa vänner eller bara systrar?

– Bästa vänner helt klart.

Hur pass lika är ni till sättet?

– Vi är väldigt väldigt lika, men det är klart att vi inte är kopior så det finns saker som skiljer oss åt. Men vi tänker och tycker alltid likadant om det mesta.

Vad skulle ni säga är det som skiljer er åt mest?

– Vendela visar känslor mer medan Vanessa håller dem mer inom sig. I klädstilen skiljer vi varandra åt, då Vanessa har en mer "tuff" stil och Vendela har en mer "söt" stil.

Vem är mest morgontrött?

– Det kan nog vara Vanessa.

Vem är bäst på att spara pengar?

– Vanessa är mer sparsam. Vendela kan hitta något att köpa i vilken affär vi än är i, något som hon bara "måste ha", så Vendela slösar nog lite mer.

Vilka fördelar har ni haft som tvillingar genom åren?

– Det finns många fördelar med att vara tvillingar, vi har blivit väldigt uppmärksammade i olika sammanhang, men den största har nog varit att vi är starka i varandra.

wlaukkanens

Vilket resminne är ert bästa?

– Eftersom vi reser väldigt mycket så har vi varit med om så många sjukt häftiga och underbara saker, så det är svårt att bara välja en. Men några vi minns speciellt mycket är nog; helikopter turen över Grand Canyon, danslektionerna på Broadway i New York, solnedgången på Sunset beach på Hawaii, vattenshowen man fick goosebumps av utanför världens högsta byggnad i Dubai och när vi bodde vid världens finaste strand på Turks & Caicos öarna.

På vilket sätt försöker ni vara förebilder för andra unga tjejer?

– Vi vill uppmuntra andra att kunna stå upp för sig själva, vad man själv vill och tycker. När man är ung i dagens samhälle är det många som tycker att man kan testa på det ena och det andra bara för att man är ung en gång. Vi tycker att man ska ta vara på alla bra möjligheter, lära sig tänka efter innan man gör någonting så att man kan stå för de valen man gör. Vi har fått höra att många läsare gillar att vi har en positiv inställning till livet, och det är det vi vill förmedla till alla och särskilt till dem som har det tufft.

Vanessa Laukkanen

Vanessa Laukkanen

Vilken träningsform kör ni?

– Vi dansar balett och jazz ungefär 8 timmar i veckan, och så gymmar vi så mycket vi hinner. Då kör vi amrap eller tabata och styrka, och ibland kan det hända att vi är med på brottarnas uppvärmning.

Varför tränar ni?

– För att vi tycker att det är väldigt roligt, nyttigt för kroppen och ett bra sätt att ta ut negativ energi på. Sen sätter vi alltid upp små mål för att nå dit vi vill, och det är individuellt för alla vad man har för mål med sin träning.

Vendela Laukkanen

Vendela Laukkanen

Hur viktigt tycker ni att det är att skaffa sig en utbildning?

– Det är absolut det allra viktigaste för alla, för oavsett om man vill bli skådespelare, idrottare eller dansare så är det alltid viktigt att ha en utbildning att ramla tillbaka på om det inte blir som man har tänkt sig. Vi tror på att kunskap är makt oavsett inom vilket område man vill utbilda sig i.

Vad har ni för framtidsplaner?

– Ända sedan vi var i New York första gången har vi haft en dröm om att flytta dit. Då skulle vi först öppna ett katthem och ett cupcake café på samma gång. Sedan ville vi ha ett eget klädmärke. Men nu studerar vi till jurister. Våra framtidsplaner kanske inte kommer vara detsamma om 5 år, men vi har alltid varit säkra på att vi vill öppna något eget och flytta utomlands.

Vad står högst upp på era önskelistor i år inför julen?

– Högst upp på önskelistan står alltid en resa, och som tur är så åker vi till Mauritius på juldagen, men en bikini eller en klänning till nyår skulle inte sitta fel.

Följ tvillingarnas vardag i bloggen wlaukkanens.myshowroom.se ››

Blogga på Myshowroom.se

Har du också en blogg på Myshowroom som du tycker bör uppmärksammas? Maila ditt tips till stina@myshowroom.se och skicka med dina allra bästa bilder! Har du ingen blogg hos oss är du varmt välkommen att börja blogga här och bli en del av MSR-gänget!

Bea Malecki: Saxhoppen ger dig snyggare rumpa!

saxhopp-1

Få snyggare rumpa utan att gå till gymmet? Klart att det går, här är övningen som inte kräver ett gym för att lyckas. Myshowroom bloggaren Bea Malecki visar hur du fixar saxhoppen.

1. (bild ovan) Ställ dig i utfallsposition med ett ben fram och ett bakåt. Se till att benet som är fram är 90 grader och att det är rumpan som du pressar med när du trycker ifrån. Det gör inget att knät är i nu i början utan det kan bara vara bra att sätta sig där och hitta balansen. När du känner dig säker är det dags för att hoppa upp i luften!

saxhopp-2

2. Hopp upp i luften samt skifta ben!

saxhopp-3

3. Landa i samma position som du startade med förutom att knät inte är i! Medan du landar så bromsa upp farten med hjälp av skinkan på det ben som du har fram. Sedan så är det bara att skjuta ifrån med skinkan igen, hoa up och landa med andra benet framåt. Osv, det är bra att göra ett par stycken för att känna i rumpan ordentligt!

Läs Beas blogg dagligen för fler träningstips! Och vill du få ett riktigt ont-i-rumpan-pass så läser du om övningarna du gör tillsammans med saxhoppen här: "Ont i rumpan deluxe – dagen efter"