Maria Mollstedt: “Skit in, skit ut”

maria-mollstedt-myshowroom

OM läran om nutrition enbart handlade om protein, kolhydrater och fett, vore det ju lekande lätt att sköta kosthållningen på ett bra sätt. Men nu är det ju faktiskt lite mer komplext än så, nutrition kan faktiskt vara förebyggande friskvård!

Kan man äta sig sjuk måste man kunna äta sig frisk eller åtminstone äta för att undvika att bli sjuk. En kosthållning som bidrar till en övervikt medför alltid en högre sjukdomsrisk, om detta råder det bland de lärda ingen tvist. Men även om den sämre maten inte medför någon direkt övervikt, kan det säkerligen få konsekvenser på sikt. Det kanske uppenbarar sig, att den där hälsan inte alls stod bra till med dig.

Vänder mig emot det kompensationstänk kring kost och träning som allt som oftast hörs, då resonemang bland lekmän förs. Energi in och energi ut, verkar ibland vara det enda som räknas eller som gemene man kan relatera till. Har en vara ordet protein i benämningen, måste den ju vara bra, eller? Kolhydraterna ska vara långsamma, annars är de ingenting att ha? Om fettet är mättat är det sämre än bra, eller hur var det nu de sa?

Alla vill ha hälsan men ytterst få är beredda att jobba för den. Vi söker genvägar och räds inga senvägar. Söta saker som ersättning för socker är vardagsmat och vi häller kalorilösa såser över vår mat. Måttet är väl ändå rågat då vi hashtaggar proteinbars med ett engelskt uttryck för ren mat. Mycket fokus tycks cirkulera kring balansen mellan energikonsumtion och förbrukning med ett underliggande viktmål, inte så mycket på hur människan där inuti mår. Vad hände med vitamin och mineral, de där pajsarna har jag hört ska vara bra.

Skit in, skit ut var det någon annan som sa, det tycker jag summerar helheten bra.

Text: Maria Mollstedt

Maria Mollstedt – Där det extrema är normalt ››

Maria Mollstedt – Myten om styrkan ››

Maria Mollstedt – En hjärtefråga ››

Maria Mollstedt – Ett enkelt hälsotips ››


MER OM MARIA

maria-mollstedt

Namn: Maria Mollstedt
Ålder: 32 år
Yrke: Egen företagare, Ren Styrka www.renstyrka.se
Aktuell med: Kost- & träningscoach på Myshowroom.se
Blogg: mmollstedt.myshowroom.se

"Min stora passion här i livet, bortsett från maken och våra två gemensamma barn, är ren kosthållning och genuin styrketräning. Idag driver jag det egna företaget Ren Styrka där jag individuellt coachar andra, motionärer som atleter, med både kost och träning utifrån deras specifika mål."


Fotograf: Jimmy Croona

Maria Mollstedt: Ett enkelt hälsotips

maria-mollstedt-myshowroom

Egentligen känns det lite bakvänt att tipsa om någonting som för alla borde vara självklart. Men, helt uppenbart är denna grundläggande motoriska funktion, som är avsedd att ske inombords, istället någonting som vi försummar och underskattar, då vi sitter till bords.

Tugga maten!

Ett moment som är grundläggande för en väl fungerande matsmältningsprocess är den mekaniska finfördelning som ska ske i vår mun innan vi sväljer och lämnar över näringen till enzymernas nedbrytande process. I en stressig tid med lunch-i-farten finns risken att vi istället för att tugga maten, sköljer ned den med vätskan i glaset.

Börja dricka din välbehövliga vätska MELLAN målen, istället för till maten. Då tvingas du tugga noggrant och ta det lite lugnare vid bords. Lägg också till några råa grönsaker till menyn, så saktar du ytterligare ned farten och underlättar smältningen utav maten.

Text: Maria Mollstedt

Maria Mollstedt – Där det extrema är normalt ››

Maria Mollstedt – Myten om styrkan ››

Maria Mollstedt – En hjärtefråga ››


MER OM MARIA

maria-mollstedt

Namn: Maria Mollstedt
Ålder: 32 år
Yrke: Egen företagare, Ren Styrka
Aktuell med: Kost- & träningscoach på Myshowroom.se
Blogg: mmollstedt.myshowroom.se

"Min stora passion här i livet, bortsett från maken och våra två gemensamma barn, är ren kosthållning och genuin styrketräning. Idag driver jag det egna företaget Ren Styrka där jag individuellt coachar andra, motionärer som atleter, med både kost och träning utifrån deras specifika mål."


Fotograf: Jimmy Croona

Maria Mollstedt: “Myten om styrkan”

maria-mollstedt-myshowroom

Skulle inte tro att någon menar något faktiskt illa men okunskapen är stor och hur man framställer sin strävan kan faktiskt provocera någon, mer än okunnig må tro. Vill inte börja träna tung styrka av risken för att bli ”för stor”, vill ju inte ha bulliga muskler eller alltför tydlig definition. Om ni snälla, rara bara visste vad som krävs för att en kvinna ska kunna utveckla sin muskulatur och vad det innebär att träna för att forma kroppen till en hårdare struktur skulle ni också trängas bland hantlarna, istället för att bara gå på tur.

Om det vore så enkelt som att lösa ett gymkort och köpa en burk med protein skulle jag inte lägga ned riktigt så mycket tanke och tid på att nöta, variera, repetera och utfallet från varje satsning värdera. Om man över natten skulle kunna gå från ordinär till vansinnigt muskulär, på helt laglig väg, skulle nog varken jag eller någon annan i min bekanta svär så detaljerat och dedikerat fokusera både träning och kost på utveckling av kroppens massa, välmående och form. Det är en livsstil som, om man sköter sina kort i leken korrekt, ger resultat över lång tid.

En helt otränad och ovan kropp kan visserligen få en hel del resultat i en satsnings inledande fas genom styrning av både träning och kost men det är ändå inte i närheten utav, eller ens jämförbart med att ta sig i tävlingsform. För att en kvinnokropp ska utvecklas muskulärt och få en antydan till bullig, väl definierad form krävs år och åter år av både tung och hård styrketräning men även en uttänkt, väl planerad och riktad kost. Sådana resultat snyter man inte ur näsan direkt, inte ens under en kall novemberkväll.

Att välja bort aktivitet med hantlar och annat skrot för att man som kvinna inte vill bli biffig eller stor känns nästan som skymf mot oss som sliter hårt vareviga dag och eftersträvar just dessa resultat. Mot oss kvinnor som strävar efter att utveckla en muskulär form, har vi en relativt låg nivå med testosteron. Till skillnad från vår motpol som av detta anabola hormon har en naturligt hög halt i kroppen, som i sin tur stöttar deras satsningar i gymmet när de ger allt och mår toppen.

Att tilläggas bör, att styrketräning även ger varaktiga resultat på sikt, för den kvinna eller man som vill gå ned i fett-vikt.

Text: Maria Mollstedt

Maria Mollstedt – Där det extrema är normalt ››

Maria Mollstedt – Myten om styrkan ››

Maria Mollstedt – En hjärtefråga ››


MER OM MARIA

maria-mollstedt

Namn: Maria Mollstedt
Ålder: 32 år
Yrke: Egen företagare, Ren Styrka
Aktuell med: Kost- & träningscoach på Myshowroom.se
Blogg: mmollstedt.myshowroom.se

"Min stora passion här i livet, bortsett från maken och våra två gemensamma barn, är ren kosthållning och genuin styrketräning. Idag driver jag det egna företaget Ren Styrka där jag individuellt coachar andra, motionärer som atleter, med både kost och träning utifrån deras specifika mål."


Fotograf: Jimmy Croona