Hugo Rosas utbildar sig till PT: ”Jag kommer köra 100% funktionell träning & crossfitinspirerat”

hugo-rosas-pt

Att Hugo Rosas har lyckats med sin träning har nog ingen missat, nu är han redo att träna andra som vill nå sin toppform! Vill du köra maskiner finns det bättre PT’s menar Hugo som kommer gå all in med funktionell träning och självklart är den crossfitinspirerad!

Vill du träna med Hugo? Så här skriver han i bloggen:

"En annan sak: är att det är klart att jag ska utbilda mig till personlig tränare efter sommaren och jag gör utbildningen hos Eleiko som anses ha den absolut bästa PT- skolan på marknaden. Den 9:e oktober för att vara exakt, sedan skall jag ta lite andra utbildningar under sommaren för att bli så komplett som möjligt. Med andra ord kommer jag börja ta emot klienter i slutet på oktober.

Eftersom jag har mina prylar så kommer jag inte ta in hur många klienter som helst. Jag kommer nog ha ett tiotal personer som jag istället väljer att lägga ett stort engagemang och fokus på. Under veckorna/månaderna man kör hos mig tänkte jag även att det ingår träningskläder och kosttillskott. Kläderna får man självklart behålla efteråt.

Jag kommer till 100% köra funktionell träning och crossfitinspirerat, allt anpassat efter klientens behov. Så är man intresserad av att dra i maskiner finns det nog andra PT’s som är bättre lämpade. Skulle du vilja kör tillsammans med mig? Dra då gärna ett mail till mig och berätta om dig själv, din bakgrund och varför vi skall köra ihop. Hugo@myshowroom.se".

Hela inlägget hittar du här: PT Utbildning ››

Cornela Smrecki om att leva med add/bipolär eller borderline

cornelia-smrecki-myshowroom-515x340

"Alltid något fel, blir aldrig frisk. Nya läkemdel, högre doser och mår skit. Att leva med ADD är jobbigt som det är men även att jag ska göra en utredning för borderline och bipolär för min läkare tycker att det riktar åt det hållet. Jag med, jag har en känsla att det är något mer än ADD."

Cornelia Smrecki delar med sig i bloggen kring känslorna att känna sig svag och inte veta vad hon ska göra med sitt liv. Sökandet efter svar på frågorna kring om hon har borderline eller är biopolär. I sitt inlägg skirver hon:

"Jag är diagnoserad som depremerad vilket kan leda till bipolär i framtiden om allt startar med en depression. Mitt liv är i skov nästan hela tiden, imorgon kan jag hata mitt liv, idag kan jag älska mitt liv. När jag älskar mitt liv vill jag ge bort så mycket, jag vill göra andra glada för att jag kan vara så onormalt glad. Sen nästa dag, vill jag vara ensam, vill inte prata med någon.. jag stänger in mig och hatar livet."

Läs hela inlägget här i hennes blogg: Att leva med add/bipolär eller borderline ››

Få VIP till bloggmässa om hälsa & träning!

bloggmassa-traning

Du som bloggar om hälsa och träning på Myshowroom.se och Myfitbody.se får VIP till bloggmässa i Malmö nu i april! Här är din inbjudan!

Få VIP till Träning & Hälsa Bloggmässa i Malmö!
När: 18/4 kl. 13:00-16:00
Var: Slagthuset – Malmö

Mer info, se inbjudan nedan!

VIP till dig som gillar träning och hälsa och bloggar på Myshowroom.se & Myfitbody.se!

MSR_Inbjudan1

Chloe Wiessner: Att äta rätt före och efter träning

fitnesschloe

Vad ska man äta före och efter sin träning för att få ut det allra bästa av kroppens förbränning och uppbyggnad av muskler? Myshowroom bad fitnessbloggare Chloe Wiessner "Fitnesschloe" berätta mer om vad som är rätt kost före och efter ett bra träningspass.

Att kosten spelar stor roll i tränings sammanhang är väl knappast någon stor nyhet. Det kanske inte är så lätt att veta vad man ska äta före och efter ett träningspass för att prestera och återhämta sig optimalt. Att prioritera rätt näring och livsmedel är väldigt viktigt för att kunna prestera och få bäst träningseffekt! Här nedan tänkte jag dela med mig utav mina personliga tips för att optimera tränings resultaten så bra som möjligt!

"Orka hålla en viss energi under hela träningen"

Före träning är det otroligt viktigt att tänka på vad man ska stoppa i sig för att behålla en jämn energi under ditt träningspass. Det är väldigt bra att tänka på just när man ska äta och hur mycket. Man brukar oftast dela in det i två grupper, 1. Ett större mål 2-4 timmar innan träning och 2. 30-60min före passet. Anledningen till att man delar upp det såhär är för att lagra in glykogen i musklerna och för att orka hålla en viss energi under hela träningen. Kolhydraterna både lagrar in energi och ger energi!

Jag själv brukar dela in kolhydraterna i ”långsamma” och ”snabba” för olika sorters funktioner. I mina större måltider (som frukost, lunch) brukar jag fokusera mycket på:

  • Fullkornsris
  • Råris
  • Bönor, linser
  • Havregryn

Långsamma kolhydrater med lågt GI-värde brukar hålla blodsockernivån jämn och balanserad, vilket är väldigt bra om man inte ska träna på några timmar.
Direkt innan mina pass på gymmet brukar jag alltid äta något snabbt, som ger mig energi på direkten, så att jag även kan prestera mitt yttersta! Mina favoriter är:

  • Riskakor
  • Banan
  • Basmatiris
  • Frukt
  • Proteinbar/energibar (utan tillsatt socker)

Det är väldigt många som kan tro att kolhydrater gör en ”tjock” och lagrar fett, vilket är helt fel i samband med träning. Kolhydraterna både ger energi till passen, men hjälper även till med återhämtningen ordentligt. När man tränar utnyttjar man helt enkelt kolhydraterna som bränsle för kroppen.

Inspiration – så här ser Chloes måltider ut

applen

agg

tonfisk

proteinshake

"Det man bör fokusera på framförallt efter träning är kolhydrater och protein för bäst återhämtning"

Efter träning är det minst lika viktigt att fokusera på att stoppa i sig rätt näring. Det är väldigt många som kan slarva med just efter-tränings-målet, vilket inte alls är bra för kroppen. Under träning bryter man nämligen ned muskelfibrer (katabol fas) och återuppbygger musklerna efter träning med rätt kost, vilket hindrar den fortsatta nedbrytningen av muskler och immunförsvar.

Det man bör fokusera på framförallt efter träning är kolhydrater och protein för bäst återhämtning, då protein och kolhydrater återställer kroppens immunförsvar. Att äta ett litet mål direkt efter träning och sedan ett större mål 1-2 timmar efteråt är det jag rekommenderar bäst. Mina favoritmellanmål att äta direkt efter träning är:

  • Proteinshake gjord på 1 skopa One whey proteinpulver (från Fitnessguru), 3dl vatten och 1 banan vid sidan om.
  • 1 burk minikeso med 1 banan och äpple
  • Riskakor med mosad banan och en proteinshake (se ovan)
  • En proteinbar med hög proteinhalt och kolhydratshalt (inget tillsatt socker)
  • En proteinshake (se ovan) med 1dl tillsatt havregryn.

Jag lovar att resultaten kommer höjas flera steg med rätt kost både före och efter träning. Det kan vara lite svårt att introducera mer mat i samband med aktivitet till er som inte är vana, men som jag alltid brukar säga – Utmaning ger resultat och färdighet! Man måste våga gå ur sin ”comfortzone” och testa på nya saker.
Lycka till med er träning och glöm inte att njuta ordentligt.

/Chloe Wiessner ”Fitnesschloe”

BLOGG: fitnesschloe.myshowroom.se ››

Maria Mollstedt: ”Skit in, skit ut”

maria-mollstedt-myshowroom

OM läran om nutrition enbart handlade om protein, kolhydrater och fett, vore det ju lekande lätt att sköta kosthållningen på ett bra sätt. Men nu är det ju faktiskt lite mer komplext än så, nutrition kan faktiskt vara förebyggande friskvård!

Kan man äta sig sjuk måste man kunna äta sig frisk eller åtminstone äta för att undvika att bli sjuk. En kosthållning som bidrar till en övervikt medför alltid en högre sjukdomsrisk, om detta råder det bland de lärda ingen tvist. Men även om den sämre maten inte medför någon direkt övervikt, kan det säkerligen få konsekvenser på sikt. Det kanske uppenbarar sig, att den där hälsan inte alls stod bra till med dig.

Vänder mig emot det kompensationstänk kring kost och träning som allt som oftast hörs, då resonemang bland lekmän förs. Energi in och energi ut, verkar ibland vara det enda som räknas eller som gemene man kan relatera till. Har en vara ordet protein i benämningen, måste den ju vara bra, eller? Kolhydraterna ska vara långsamma, annars är de ingenting att ha? Om fettet är mättat är det sämre än bra, eller hur var det nu de sa?

Alla vill ha hälsan men ytterst få är beredda att jobba för den. Vi söker genvägar och räds inga senvägar. Söta saker som ersättning för socker är vardagsmat och vi häller kalorilösa såser över vår mat. Måttet är väl ändå rågat då vi hashtaggar proteinbars med ett engelskt uttryck för ren mat. Mycket fokus tycks cirkulera kring balansen mellan energikonsumtion och förbrukning med ett underliggande viktmål, inte så mycket på hur människan där inuti mår. Vad hände med vitamin och mineral, de där pajsarna har jag hört ska vara bra.

Skit in, skit ut var det någon annan som sa, det tycker jag summerar helheten bra.

Text: Maria Mollstedt

Maria Mollstedt – Där det extrema är normalt ››

Maria Mollstedt – Myten om styrkan ››

Maria Mollstedt – En hjärtefråga ››

Maria Mollstedt – Ett enkelt hälsotips ››


MER OM MARIA

maria-mollstedt

Namn: Maria Mollstedt
Ålder: 32 år
Yrke: Egen företagare, Ren Styrka www.renstyrka.se
Aktuell med: Kost- & träningscoach på Myshowroom.se
Blogg: mmollstedt.myshowroom.se

"Min stora passion här i livet, bortsett från maken och våra två gemensamma barn, är ren kosthållning och genuin styrketräning. Idag driver jag det egna företaget Ren Styrka där jag individuellt coachar andra, motionärer som atleter, med både kost och träning utifrån deras specifika mål."


Fotograf: Jimmy Croona

Maria Mollstedt: Ett enkelt hälsotips

maria-mollstedt-myshowroom

Egentligen känns det lite bakvänt att tipsa om någonting som för alla borde vara självklart. Men, helt uppenbart är denna grundläggande motoriska funktion, som är avsedd att ske inombords, istället någonting som vi försummar och underskattar, då vi sitter till bords.

Tugga maten!

Ett moment som är grundläggande för en väl fungerande matsmältningsprocess är den mekaniska finfördelning som ska ske i vår mun innan vi sväljer och lämnar över näringen till enzymernas nedbrytande process. I en stressig tid med lunch-i-farten finns risken att vi istället för att tugga maten, sköljer ned den med vätskan i glaset.

Börja dricka din välbehövliga vätska MELLAN målen, istället för till maten. Då tvingas du tugga noggrant och ta det lite lugnare vid bords. Lägg också till några råa grönsaker till menyn, så saktar du ytterligare ned farten och underlättar smältningen utav maten.

Text: Maria Mollstedt

Maria Mollstedt – Där det extrema är normalt ››

Maria Mollstedt – Myten om styrkan ››

Maria Mollstedt – En hjärtefråga ››


MER OM MARIA

maria-mollstedt

Namn: Maria Mollstedt
Ålder: 32 år
Yrke: Egen företagare, Ren Styrka
Aktuell med: Kost- & träningscoach på Myshowroom.se
Blogg: mmollstedt.myshowroom.se

"Min stora passion här i livet, bortsett från maken och våra två gemensamma barn, är ren kosthållning och genuin styrketräning. Idag driver jag det egna företaget Ren Styrka där jag individuellt coachar andra, motionärer som atleter, med både kost och träning utifrån deras specifika mål."


Fotograf: Jimmy Croona

Maria Mollstedt: ”Myten om styrkan”

maria-mollstedt-myshowroom

Skulle inte tro att någon menar något faktiskt illa men okunskapen är stor och hur man framställer sin strävan kan faktiskt provocera någon, mer än okunnig må tro. Vill inte börja träna tung styrka av risken för att bli ”för stor”, vill ju inte ha bulliga muskler eller alltför tydlig definition. Om ni snälla, rara bara visste vad som krävs för att en kvinna ska kunna utveckla sin muskulatur och vad det innebär att träna för att forma kroppen till en hårdare struktur skulle ni också trängas bland hantlarna, istället för att bara gå på tur.

Om det vore så enkelt som att lösa ett gymkort och köpa en burk med protein skulle jag inte lägga ned riktigt så mycket tanke och tid på att nöta, variera, repetera och utfallet från varje satsning värdera. Om man över natten skulle kunna gå från ordinär till vansinnigt muskulär, på helt laglig väg, skulle nog varken jag eller någon annan i min bekanta svär så detaljerat och dedikerat fokusera både träning och kost på utveckling av kroppens massa, välmående och form. Det är en livsstil som, om man sköter sina kort i leken korrekt, ger resultat över lång tid.

En helt otränad och ovan kropp kan visserligen få en hel del resultat i en satsnings inledande fas genom styrning av både träning och kost men det är ändå inte i närheten utav, eller ens jämförbart med att ta sig i tävlingsform. För att en kvinnokropp ska utvecklas muskulärt och få en antydan till bullig, väl definierad form krävs år och åter år av både tung och hård styrketräning men även en uttänkt, väl planerad och riktad kost. Sådana resultat snyter man inte ur näsan direkt, inte ens under en kall novemberkväll.

Att välja bort aktivitet med hantlar och annat skrot för att man som kvinna inte vill bli biffig eller stor känns nästan som skymf mot oss som sliter hårt vareviga dag och eftersträvar just dessa resultat. Mot oss kvinnor som strävar efter att utveckla en muskulär form, har vi en relativt låg nivå med testosteron. Till skillnad från vår motpol som av detta anabola hormon har en naturligt hög halt i kroppen, som i sin tur stöttar deras satsningar i gymmet när de ger allt och mår toppen.

Att tilläggas bör, att styrketräning även ger varaktiga resultat på sikt, för den kvinna eller man som vill gå ned i fett-vikt.

Text: Maria Mollstedt

Maria Mollstedt – Där det extrema är normalt ››

Maria Mollstedt – Myten om styrkan ››

Maria Mollstedt – En hjärtefråga ››


MER OM MARIA

maria-mollstedt

Namn: Maria Mollstedt
Ålder: 32 år
Yrke: Egen företagare, Ren Styrka
Aktuell med: Kost- & träningscoach på Myshowroom.se
Blogg: mmollstedt.myshowroom.se

"Min stora passion här i livet, bortsett från maken och våra två gemensamma barn, är ren kosthållning och genuin styrketräning. Idag driver jag det egna företaget Ren Styrka där jag individuellt coachar andra, motionärer som atleter, med både kost och träning utifrån deras specifika mål."


Fotograf: Jimmy Croona

Maria Mollstedt: ”Där det extrema är normalt”

mmollstedt-traningscoah

Maria Mollstedt, 32 år, är en Body Fitness atlet och driver det egna företaget Ren Styrka där hon individuellt coachar andra, motionärer som atleter, med både kost och träning utifrån deras specifika mål. Här på Myshowroom kommer Maria Mollstedt att inspirera i ämnet som kost- och träningscoach varje vecka.

”Där och då kommer jag till insikt om vad jag faktiskt har varit med om och inte minst genomfört. Alla små steg av förberedelser sätts på plats och bildar ett tydligt mönster, ett sammanhang. Jag står i ett tillsynes kaotiskt rum med halvnakna, brunfärgade människor som är törstiga, fokuserade och tuggar torrt men jag känner mig bekväm, i gott sällskap och mod, nästan fullt normal och väl värd min vikt i kött och blod”.

Maria Mollstedt heter jag. Min stora passion här i livet, bortsett från maken och våra två gemensamma barn, är ren kosthållning och genuin styrketräning. Jag njuter av att se hur man genom att ta hand om sin kropp kan få fantastiska resultat och gillar att med jämna mellanrum presentera min utveckling på en scen, som Body Fitness atlet. Idag driver jag det egna företaget Ren Styrka där jag individuellt coachar andra, motionärer som atleter, med både kost och träning utifrån deras specifika mål. Men, det har ju inte alltid varit så.

Det var med en tunn liten kropp som jag kom tillbaka till gymmet. Nedbruten och sargad utav graviditeter, långa barnvagnspromenader och en kosthållning anammad från normala fakulteter. Jag började i gruppträningssalen där jag kände mig trygg med mina tidigare erfarenheter från tiden som instruktör. Vecka för vecka, gång på gång smög jag förbi alla rader med maskiner och hantlar i par för att höra dörren stängas bakom mig, i min trygga sal.

Man skulle kunna säga att jag blev lurad. Ut ifrån min zon av komfort och in i gymmet där jag snabbt gruppträningen glömde bort. Någon i min närhet tog sig tiden att lära mig grunderna inom styrketräning. Kroppen min svarade oförskämt bra så muskelminne, det vet jag alldeles säkert att jag har. En helt ny värld hade öppnats för mina ögon och känslan var sann eufori. Nu ville jag inget hellre än att lära mig mer för att se, vad en optimering utav faktorerna; medveten kosthållning och dedikerad styrketräning, i kombination skulle kunna åstadkomma och ge. Tanken på att tävla inom kroppsbyggning var initialt inte min men i den kampanj som drevs började tanken sakta men säkert, gnagande sälja sig in. 

Text: Maria Mollstedt


MER OM MARIA

maria-mollstedt

Namn: Maria Mollstedt
Ålder: 32 år
Yrke: Egen företagare, Ren Styrka
Aktuell med: Kost- & träningscoach på Myshowroom.se
Blogg: mmollstedt.myshowroom.se

"Min stora passion här i livet, bortsett från maken och våra två gemensamma barn, är ren kosthållning och genuin styrketräning. Idag driver jag det egna företaget Ren Styrka där jag individuellt coachar andra, motionärer som atleter, med både kost och träning utifrån deras specifika mål."


Fotograf: Jimmy Croona