De 3 bästa övningarna för bålen – enligt Clara Jonsson

ovningar for balen

Hon är PT:n som gör succé på Instagram. Över 40 000 personer följer Clara Jonsson för att boostas med motivation för en sundare livsstil. För Myshowroom.se berättar hon om de 3 bästa övningarna för bålen och hur du ska tänka för att få in träningen i vardagen!

Hej Clara! Hur kommer det sig att du ville börja arbeta med träning och hälsa?
– Jag har alltid brunnit för träning! Hela mitt liv har jag tränat i olika sporter, allt från ridning till thaiboxning, så när jag hade möjlighet att utbilda mig till personlig tränare kändes det som en självklarhet.

Du har över 40 000 följare på ditt instagramkonto @clarajonsson. Vad tror du folk blir mest inspirerade av på ditt konto?
– Den frågan ställer jag mig ofta, varför vill folk följa lilla mig? Jag tror att det främst handlar om min ärlighet och ödmjukhet. Jag försöker inte framställa mig som någon jag inte är, jag har inte ett perfekt liv och jag tänker inte låtsas som det heller. Och så ger jag såklart tips och trix inom träning som man kan ha användning för.

Vad är hälsa för dig?
– Att ha balans i livet med träning, kost, nära och kära. Inte bli för manisk med någon del, och lära sig prioritera. Att tillåta sig att äta glass en vanlig tisdag, eller skippa träningen någon dag och inte ha ångest över det. Jag tror att det är lätt att fokusera på fel saker, som att det är viktigt att träna hårt precis varje dag. Kropp och knopp hör ihop och reflekteras på varandra, så mår man inte bra psykiskt kommer det märkas fysiskt också.

Till sist, vilket är ditt bästa tips för att få in träningen i sin vardag?
– Försök att inte alltid ta bilen eller bussen dit du ska. Testa att promenera eller cykla! Eller varför inte bestämma en dag i veckan då du och en kompis tränar tillsammans? Alla behöver inte tycka att gymmet är roligt. Testa någon sport, ridning, dans eller vad som helst. Så fort du hittar något du tycker är roligt kommer träning automatiskt bli något naturligt i vardagen.

DE TRE BÄSTA ÖVNINGARNA FÖR BÅLEN – ENLIGT CLARA JONSSON

PLANKAN
En statisk övning som stärker både magen och ryggen. Gör såhär: Ligg på underarmarna och tårna, och lyft upp resten av kroppen från golvet. Se till att hela kroppen är rak som en planka, spänn magmusklerna och se till att inte svanka eller hålla rumpan för högt. Träna så många repetitioner som känns lagom men samtidigt utmanande för dig.

SNED PLANKA
Statisk övning som stärker de sneda magmusklerna, sätet och övre ryggen. Gör såhär: Här gäller samma upplägg som för plankan, fast på sidan! Ligg på ena sidan på ena underarmen och utsidan av den fot som är närmst golvet. Lyft upp kroppen och håll den så rak som möjligt. Gör repetitioner anpassade för din nivå och dina mål.

FLYGANDE HUNDEN
Tränar rumpan och ryggen samtidigt som din bål och höft stabiliseras. Gör såhär: Stå på alla fyra. Lyft och sträck vänster arm och höger fot samtidigt, långsamt. Släpp ner lika långsamt, och byt sen så att höger arm och vänster ben lyfts. Vill du göra det ännu svårare kan du stå på tårna i en hög planka under övningen.

LÄS CLARAS BLOGG HÄR!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.