Chloe Wiessner: Att äta rätt före och efter träning

fitnesschloe

Vad ska man äta före och efter sin träning för att få ut det allra bästa av kroppens förbränning och uppbyggnad av muskler? Myshowroom bad fitnessbloggare Chloe Wiessner "Fitnesschloe" berätta mer om vad som är rätt kost före och efter ett bra träningspass.

Att kosten spelar stor roll i tränings sammanhang är väl knappast någon stor nyhet. Det kanske inte är så lätt att veta vad man ska äta före och efter ett träningspass för att prestera och återhämta sig optimalt. Att prioritera rätt näring och livsmedel är väldigt viktigt för att kunna prestera och få bäst träningseffekt! Här nedan tänkte jag dela med mig utav mina personliga tips för att optimera tränings resultaten så bra som möjligt!

"Orka hålla en viss energi under hela träningen"

Före träning är det otroligt viktigt att tänka på vad man ska stoppa i sig för att behålla en jämn energi under ditt träningspass. Det är väldigt bra att tänka på just när man ska äta och hur mycket. Man brukar oftast dela in det i två grupper, 1. Ett större mål 2-4 timmar innan träning och 2. 30-60min före passet. Anledningen till att man delar upp det såhär är för att lagra in glykogen i musklerna och för att orka hålla en viss energi under hela träningen. Kolhydraterna både lagrar in energi och ger energi!

Jag själv brukar dela in kolhydraterna i ”långsamma” och ”snabba” för olika sorters funktioner. I mina större måltider (som frukost, lunch) brukar jag fokusera mycket på:

  • Fullkornsris
  • Råris
  • Bönor, linser
  • Havregryn

Långsamma kolhydrater med lågt GI-värde brukar hålla blodsockernivån jämn och balanserad, vilket är väldigt bra om man inte ska träna på några timmar.
Direkt innan mina pass på gymmet brukar jag alltid äta något snabbt, som ger mig energi på direkten, så att jag även kan prestera mitt yttersta! Mina favoriter är:

  • Riskakor
  • Banan
  • Basmatiris
  • Frukt
  • Proteinbar/energibar (utan tillsatt socker)

Det är väldigt många som kan tro att kolhydrater gör en ”tjock” och lagrar fett, vilket är helt fel i samband med träning. Kolhydraterna både ger energi till passen, men hjälper även till med återhämtningen ordentligt. När man tränar utnyttjar man helt enkelt kolhydraterna som bränsle för kroppen.

Inspiration – så här ser Chloes måltider ut

applen

agg

tonfisk

proteinshake

"Det man bör fokusera på framförallt efter träning är kolhydrater och protein för bäst återhämtning"

Efter träning är det minst lika viktigt att fokusera på att stoppa i sig rätt näring. Det är väldigt många som kan slarva med just efter-tränings-målet, vilket inte alls är bra för kroppen. Under träning bryter man nämligen ned muskelfibrer (katabol fas) och återuppbygger musklerna efter träning med rätt kost, vilket hindrar den fortsatta nedbrytningen av muskler och immunförsvar.

Det man bör fokusera på framförallt efter träning är kolhydrater och protein för bäst återhämtning, då protein och kolhydrater återställer kroppens immunförsvar. Att äta ett litet mål direkt efter träning och sedan ett större mål 1-2 timmar efteråt är det jag rekommenderar bäst. Mina favoritmellanmål att äta direkt efter träning är:

  • Proteinshake gjord på 1 skopa One whey proteinpulver (från Fitnessguru), 3dl vatten och 1 banan vid sidan om.
  • 1 burk minikeso med 1 banan och äpple
  • Riskakor med mosad banan och en proteinshake (se ovan)
  • En proteinbar med hög proteinhalt och kolhydratshalt (inget tillsatt socker)
  • En proteinshake (se ovan) med 1dl tillsatt havregryn.

Jag lovar att resultaten kommer höjas flera steg med rätt kost både före och efter träning. Det kan vara lite svårt att introducera mer mat i samband med aktivitet till er som inte är vana, men som jag alltid brukar säga – Utmaning ger resultat och färdighet! Man måste våga gå ur sin ”comfortzone” och testa på nya saker.
Lycka till med er träning och glöm inte att njuta ordentligt.

/Chloe Wiessner ”Fitnesschloe”

BLOGG: fitnesschloe.myshowroom.se ››

One thought on “Chloe Wiessner: Att äta rätt före och efter träning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.